Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

onsdag 21 december 2011

Solidaritetspengar till Turkiet

Vision har idag skickat 10 000 kronor till PSI:s (ISKA) solidaritetsfond for Turkiet.
I samarbete med bland andra Kommunal, Jichiro I Japan, Unison I England, italienska CGIL, PSI och EPSU har vi nu skickat mer än 12 000€ till våra turkiska kamrater i det jordskalvdrabbade område i Van-Ercis regionen. Regionen drabbades av ett våldsamt jordskalv den 23 oktober och efterföljande av flera efterskalv, härav ett större skalv den 9 november. Konsekvenserna har varit enorma – av de 500 000 som bodde i Van har omkring 350 000 lämnat deras huse och många står fortfarande utan tak över huvudet.
Våra systerförbund i Van och många medlemmar är också drabbat av katastrofen. De många pengar som förhoppningsviss följs av flera skickas vidare till våra systerförbund i regionen som nu får ansvaret för att använda pengarna. Jag skall återkomma med mer information om hur pengarna är blivit använt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar