Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

onsdag 7 december 2011

Ett mejl från USA

Fick ett mejl från MoveOn Civiv Action, som är en dela av MoveOn rörelsen, en av de största folkliga rörelserna i USA med mer än 5 millioner medlemmar . MoveOn Civiv Action jobbar mycket med mediefrågor och har genomfört olika kampanj t.ex. emot Irak krigen och för att bevara fastighetskatten. MoveOn består av olika organisationer och syftet med organisationen är att organisera ett folkligt press på politikerna i Kongressen (läs mer på deras hemsida www.moveon.org).
Det mejl jag fick handlar sig om Google. En av de största lobbyorganisationer i Washington DC är ”The U.S. Chamber of Commerce”. Det är den lobbyorganisation som använder flest pengar i USA och största delen av dessa – över 90% - går till att stödja republikanerna och anfall på demokrater.
Google är med i The U.S. Chamber of Commerce och är således med till att finansiera de väldig aggressiva kampanjen emot moderate politikere som t.ex. stödjer sjukhusreformen, skat på finansielle transaktioner mm.
MoveOn stödjer en kampanj som en ny organisation SumOfUs har startat – en petition för att få Google till att lämna ”The U.S. Chamber of Commerce”. Du kan skriva på via denna länk: http://civic.moveon.org/googlechamber1/
Apple har redan för länge sen lämnat The Chamber av ideologiska orsaker, vilket skapte en del röra och överskriften i tidningarna i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar