Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

fredag 17 december 2010

Brussels calling

I går hade Anders Hammarbäck och jag ett telefonmöte med EPSU och representanten för de europeiska arbetsgivarna i CEMR. Vi skulle färdigöra det arbetsprogram för den sociala dialogen för de kommande tre åren som vi diskuterade på mötet i den sociala dialogkommittén fredag den 10 december. Vi prioriterar den ekonomiska krisen och dens konsekvenser för kommunerna, härunder också frågan om finansiering av välfärdstjänsterna (kolla EPSU:s hemsida http://www.epsu.org/a/7116 och läs det gemensamma brevet till regeringschefernas möte i EU den 17 december).
Den framtida arbetsplatsen och implementeringen av de guidelines om hot och våld från tredje person som vi nyligen har avtalat inom ramen för den sociala dialogen är hög på dagordningen.
Sociala kriterier i offentlig upphandling ingår också i arbetsprogrammet. Kommissionen har offentliggjort ett ”Staff working document” om de sociala kriterierna. Dokumentet dryftades kort på mötet den 10 december och diskussionen kommer att fortsätta i en arbetsgrupp som träffas den 19 januari. Målet med våra diskussioner är att skriva guidelines om hur sociala kriterier kan ingå i offentlig upphandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar