Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

fredag 3 december 2010

Det finns Jultomtar och tomtenissar, vättar och nu också juldirektörer


Foto EFS hemsida
Kolla Eurofackets hemsida. Här finns en alternativ julkalender – Bonuskalendern. EFS har börjat en Bonus Watch kampanj, där man avslöjar bonuskulturen inom finanssektorn. Det gör man bland annat genom att hänga ut en konkret bankdirektör för varje dag fram till jul – den förste är António Horta-Osório, direktören för den krisdrabbade banken Lloyd. Denna bank fick en ganska stor andel av den 37 miljarder pund stora hjälppaket som den engelske regeringen skickade till bankerna. Han kan få upp till 80 miljoner i bonus om året. De nästa luckor i Bonuskalendern berättar om oron i de franska bankerna för en större kontroll med bonusarna och att på samma tid som den engelska regeringen genomför store nedskärningar i välfärden så kan direktörerna i de 100 störste börsnoterade företag i England se att deras lönninger ökar med 55%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar