Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

torsdag 14 april 2011

Europeisk Finansiell Transaktionsskatt

Vi hade i går en diskussion på EPSU:s styrelsemöte om en Europeisk Finansiell Transaktionsskatt. EU-Parlamentet antog den 8 mars en rapport om ”Innovativ finansiering på global och EU-nivå” som innehåller ett förslag om på EU-nivå att införa en skatt på finansiella transaktioner, alltså skatt på handel med aktier och andra finansiella produkten. Det är en komplicerad diskussion med en del obesvarat frågor. En av de svåra frågor är vad pengarna skall användas till. Just nu föreslås att de användas till dels att finansiera underskotten på statsbudgeten, välfärdstjänster och dels investeringar i infrastruktur.
Efter att EU-Parlamentet nu stödjer idén om en finansiell transaktionsskatt är en kampanj för att få EG-kommissionen med på idén också. Kolla denna hemsida och skriv på.
http://www.financialtransactiontax.eu/sv/about

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar