Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

onsdag 21 september 2011

Träff med turkiska kollegor

Vision har och har haft det i många år ett samarbetsprojekt i Turkiet där alla de turkiska ISKA förbundet deltar. Ett av syften med vårt samarbetsprojekt har genom tiden varit att få de turkiska fackförbunden att samarbete. Och det är lättare sagt än gjort. De är dels många och dels är de splitrat av politiska, ideologiska och religiösa skäll. Så det har inte varit någon lätt uppgift, men det är lyckades. De är fortfarande alla med i projektverksamheten och de sitter samman vid samma bord för att fastställa mål och planlägga gemensamma aktiviteter för att nå målen.
Det var en ganska speciell upplevelse da jag första gång deltog i ett projektutvärderingsmöte i Ankara i december 2009. Det var inte småsaker man fick höra – men de pratade snällt och respektfyllt till varandra.
Nu är jag här igen och spänningarna från tidigare finns fortfarande men de märks inte på samma sätt. Vi har dock inte börjat diskussionerna om det politiska och fackliga läge i Turkiet, så man vet aldrig.
Det projekt vi har nu är 3 årigt, från 2010 till 2012 och idag och i morgon skall vi utvärdera 2011 och se på planeringen för 2012. Projektets rubrik är ”Public sector restructuring and decent work” och en stor del av det handlar om ofasta jobb och dårliga löner och anställningsvillkor för de många som för jobbade i den offentliga sektorn men nu är anställda i upphandlade och privatiserad företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar