Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

fredag 19 november 2010

Globalt grupparbete Genéve

Sitter med Eva Nordmark på styrelsemöte i ISKA – det är sista dagen av tre dagars möte. Kollegor från hela världen har diskuterat strategiska frågor, vilka frågor skall prioriteras de kommande åren fram till kongressen 2012. Vi har diskuterat i grupper och i plenum. Jag deltog i en grupp tillsammans med kollegor bland annat från Indien, Japan, Australien som diskuterade finansiering av välfärdstjänsterna, hur vi säkrar att de välfärdtjänster som vi vill ha också kan finansieras. Vi diskuterade också om vi kunna hitta gemensamma uppfattningar i såkallade gränsöverskridande skattefrågor som företagskatt och skatt på finansiella transaktioner.
Vi har också diskuterat hur vi kan förbättra den omfattande utvecklingsprojekt verksamhet som ISKA bedriver, hur vi kan använda pengarna – över 20 miljoner – bäst, så vi kan igångsätta så många aktiviteter som möjligt och involvera flest möjliga systerförbund och fackliga förtroendevalde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar