Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

måndag 16 maj 2011

Facket demonstrerar mot facket

Da jag tillsammans med Anders Hammarbäck i går söndag eftermiddag kom till Aten fick vi en särlig välkomst. I lyktstolparna nära det kongresscenter där Europafackets (EFS) kongress äger rum de kommande dagar hängde plakaten som uppmanade oss till strax att åka hem. ”ETUC Bureaucrats – go home”. Och här till morgon da kongressen började och de delegerade ankom stod medlemmar av PAMA - ett väldig vänsterradikalt/kommunistiska fack och demonstrerade. De ville att vi åkte hem ”Go home – we don’t need you”. Så dumt. Det grekiska facket är tyvärr splittret och uppdelat i flera olika och ibland dessa också ganska små fackförbund knyten till olika politiska partier. När man tänker på den ekonomiska krisens konsekvenser – hög arbetslöshet, försämringar av löner, pensioner och anställningsvillkor, våldsamma nedskärningar som ökar olikheterna och mer fattigdom – är det sorgligt att facket inte förenas och gemensamt formulera ett alternativ till den aktuella ekonomiska politiken. Även att dem som demonstrerar kommer från ett liten förbund så flytter det fokus. Som grekiska kollegor sagde under öppningen av kongressen – ”vi har behov för politiskt ledarskap och inte en finanspolitik som har vist inte att fungera”. Situationen i Grekland blir bare allt sämre.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar