Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

tisdag 7 februari 2012

Är i Bryssel till möte i EPSU:s ”Economic Policy Group”. Det är gruppens andra möte, det första hade vi den 29 november 2011. Där hade vi den förste diskussionen om EU Kommissionens ”Annual Growth Survey”. Som jag skrev på min blogg efter detta möte blev det inte så mycket diskussion som jag hade hoppas på. Men nu skall vi fortsätta diskussionen och förhoppningsviss kan diskussionen gå mer i djupet och bli mer detaljerat med fokus på fackets respons och våra svar på krisen. Jag är nu ganska säker på, at diskussionen kommer att stå i skyggan av den nya stabilitetspakt, EU-pakt, som EU:s ministerråd antog på sitt möte den 31 januari 2012 och som Sverige också går med i. Även att denna inte direkt är på dagordningen så tror jag att vi kommer att använda en del tid på den. Pakten förstärker de nya ekonomiska styrmedlen, den ökade kontroll och styrning av medlemsstaternas finanspolitik, isär inom Eurozonen som man redan tidigare har fattat beslut om - i ett viss mån kan man väl med rätta säga att den nya pakten sätter de besluten ut kraft. Nu gäller ännu mer kontroll och styrning av medlemsstaterna budgeten, EU Kommissionens rätt till att kräva ändringar och möjligheten av att ge medlemsstater böter i fall de inte följer Kommissionens rekommendationer till besparningar och reformer.
Europafacket är emot av fler orsaker – bland annat för att pakten fasthåller en generell nedskärningspolitik, även att det är behov för investeringar i tillväxt och jobb och för att behovet för ekonomisk styrning används till ett angrepp för kollektivavtals bestämda löner och anställningsvillkor, att försämra de sociala rättigheter och försätta privatiseringen av välfärdstjänsterna.
Inom EPSU har vi inte haft möjlighet att diskutera den nya pakten, senast EPSU styrelsen träffades var i november förra året. Nästa gång vi träffas i styrelsen är till april och därmed blir detta möte i EPSU:s ”Economic Policy Group” den fösta anledningen till att dryfta vad EPSU omedelbart menar. Det blir spännande att lyssna till – och eventuellt kommentera. Redo för en rask diskussion är man väl alltid, eller hur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar