Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

tisdag 14 februari 2012

Praktiskt solidaritetsarbete är efter min mening spännande, givande och upplevelsesrikt. Särskilt når det ger mening, ger resultat och det gör Visions projekt i Botswana. För de involverade organisationer, som stärks, utvecklar sin förmåga att representera medlemmarna, att rekrytera nya medlemmar, förhandla kollektivavtal med arbetsgivarna och spela sin roll i civilsamhället. Det kan låta banalt, men det är det inte för kamraterna i Botswana, det är stora utmaningar och tuffe villkor som är deras verklighet.
Men också de kollegor som deltar i projektet, i dets planering och ledning, i workshopen och konferenserna eller andra aktiviteten också de är på en resa. De är starka och engagerade människor, det känns direkt i diskussionerna på mötena i helgen. Men det var särskilt tydigt där Olof och jag tillsammans med representanten från PSI åkte 5 mil utanför Botswana huvudstad till en liten stad för att närvaro och visa vår solidaritet med 39 kollegor som var åtalat för brott – enlig kriminallagen – i förbindelse med strejken förra året och som jag tidigare har berättat om. Jag skall inte gå i detalj, men summan av kardemumman är att åtalet mod kollegorna blev nedlagt för tillfället.
Olof Ambjörn – också internationell sekreterare på Vision - håll en kort tal till kamraterna utanför tingshuset efter domstolsförhandlingarna där han uttryckte vårt stöd och solidaritet, av vikten av att vi stödjer varandra i vårt arbete och försvar av mänskliga och fackliga rättigheter oansett var vi befinner oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar