Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

söndag 12 februari 2012

De samma frågor här som där

Mötet med Visions systerförbund i Botswana börjar idag först kl. 12:30. Det är söndag och för många här i Botswana betyder det kyrkatid. Religion betyder mycket mer i detta samhålla än hemma. Blev ganska överraskad över att mötet i går öppnades med en bön. Ordföranden för den nationella koordinationskommitté – som motsvarar SVISKA, samarbetet mellan de svenska PSI medlemsförbunden – gav strax ordet till en av kanslicheferna som så bad alla be. Det var en liten löjlig känsla, men jag får jo bara respektera att så är det.
Således kan jag jo tycka att religion är bra ting, den medförde att Olof och jag fick ett par timmers ledighed här till förmiddag, som vi bland annat kunna använda till liten reflektion över de senaste dagars upplevelser. Även att våra villkor, vår verklighet är så olika så är de helt stora principiella frågorna och diskussioner i stort de samma som här som hemma. Privatiseringar, omstrukturering av den offentliga sektorn som i detta land är ganska stor. Staten spelar den avgörande rollen i ekonomin och samhället, vilket den har gjort sidan frigörelse från den engelska kolonialismen i 1966.
Relationerna till det övriga fack, till de fackförbund som man kanske inte helt sympatisera med, av olika orsaker som inte behöver vara politiska, men mera av organisatoriska skäl, synen på rekrytering, förhållet till medlemmarna, till deltagande i strejken etc. Också relationerna till partierna är på deras dagordning, hur samarbetar man med dessa? Eller kanske primärt med det som är regeringsbärande och vad är konsekvenserna av detta när staten i kölvattnet av en omfattande strejk begränsar de fackliga rättigheterna?
Också förhållet till befolkningen, den allmänna opinionen, särskilt i ett strejkläge, hur säkra man sig stöd och uppbackning, båda under och efter en strejk? Att en strejk inte bara rör sig de anställdas löner och villkor men också välfärdstjänsternas kvalitet och att detta syns för andra än bara facket.
Jo det är spännande. Nu skall vi fortsätta mötet, dels för att diskutera vidare och för att planera projektverksamheten för resten av 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar