Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

söndag 22 januari 2012

På väg till Ankara – skall träffa representanten från de 9 turkiska fackförbund som är med det projekt som Vision har tillsammans med Kommunal och Public Services International (PSI). Da jag senast var i Turkiet till uppföljningsmöte på projektet hann vi inte att färdigöra planeringen för 2012. Det är det vi så skall göra de kommande två dagar.
Projektet fokuserar mycket på ”precarious employment”, på ofasta och osäkra jobb med dårliga löne- och anställningsvillkor. I Turkiet är de offentliga myndigheterna tvungna till att upphandla det mesta av den offentliga service, av välfärdstjänsterna. Konsekvenserna är outsourcing och privatisering och i kölvattnet på detta försämrade villkor för de anställde, deras löner, anställningsvillkor och rättigheter i övrigt, t.ex. rätten till att förhandla kollektivavtal.
Så målen med projektet är bland annat att organisera anställda i outsourcede och privatiserade företag, att kräva och kämpa för rätten till att förhandla kollektivavtal och förhandla fram alternativen till de många och försatt ökade antal ofasta och osäkra jobb. En del av verksamheten består också av att visa konsekvenserna av det ökade antal ofasta och osäkra jobb, båda för de anställda men också och lika viktigt för samhället. Till detta har man i samarbete med forskare fått skrivit ett antal rapporter som gir nyttig argumentation i arbete.
Da jag var i Ankara senast använde vi en del tid på lägesrapporter. Allt viste bara att villkoren för de fackligt aktiva försämrades våldsamt, att fackliga ledare fortfarande fängslas, hotas och trakasseras för deras engagemang, att medlemmar och anställda hotas med att förlora jobben, förflyttas eller annat som gör att många inte törs engagera sig i fackligt arbete.
Tror inte att jag kommer att höra annat i morgon när vi träffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar