Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

måndag 9 januari 2012

Så er jag på farten igen. Efter en härlig julledighet och en liten vecka med distansarbete från hemmet är det nu Stockholm som gäller. Det är Stockholm fram till torsdag och det är full fart från början med möten alla dagarna. Om jag trodde att jag kunna sitta bag skrivbordet och ägna min tid till att kolla upp vad som är hänt sedan jag senast var i Stockholm kan jag gott tro om igen.
Strax efter ankomsten till kontoret från Köpenhamn var det avgång till Kommunal, till träff med SKL och Kommunal. Frågan var offentlig upphandling. Just nu håller vi på att översätta en ”joint statement” om EU-Kommissionens guide om ”Socially Responsible Public Procurement”. Och det är ingen lätt övning. När vi skriver en gemensam uttalelse med arbetsgivarna på EU-nivå sker det på engelska och vi tänker inte i hur den engelska texten gör sig på svenska – och det svider nu. Men det skall nu nog lyckas. När vi är färdiga med översättningen är det nästa fråga för diskussionen med SKL om vi kan genomföre gemensamma aktiviteter om sociala hänsyn i offentlig upphandling, t.ex. konferensen, utbildning eller likande för upphandlare etc.
Jag har tidigare skrivit om denna joint statement vi ingick i juni månad förra året med de kommunala arbetsgivare på EU-nivå, CEMR. Den pekar på viktigheten och fördelarna av att använda sociala kriterier, att ta sociala hänsyn i den offentliga upphandlingen. Sociala kriterier handlar om att använda upphandlingen till att skapa jobb till unga, till långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättning. Sociala kriterier handlar också om främjande av schysta arbetsvillkor, att respektera sociala och arbetstagarrättigheder, om kollektivavtalet och om jämställdhet.
Bakgrunden för att vi skrev ett joint statement om sociala hänsyn i offentlig upphandling var EU-Kommissionens ”Socialt ansvarsfull upphandling - En handledning till sociala hänsyn i offentlig upphandling” från oktober 2010.
Den engelska versionen av den gemensamma uttalelsen kan hittas på EPSU:s hemsida http://www.epsu.org/IMG/pdf/SRPP_Joint_Statement_Final_Annex.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar