Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

tisdag 10 januari 2012

Två frågor fyller dagens program. Offentlig upphandling, igen igen kan man säga och därefter Visions solidaritetsarbete, våra utvecklingsprojekten i olika delar av världen.
Först möte i en liten expertgrupp på Vision. Möten handlar om ett delbetänkande från Upphandlingsutredningen ”På jakt efter den goda affären – analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen”. En liten utredning på 419 sidor som i stort och smått beskriver erfarenheterna med offentlig upphandling och som pekar på ett antal områden, där det kan vara nötvändigt med ändringar i lagstiftningen och den praktiska hanteringen av upphandlingen. Upphandlingsutredningen överväger bland annat om den skall föreslå åtgärder för att göra det lättare att beakta miljö och sociala hänsyn till i samband med upphandling. Det tycker jag är en bra idé, för även att det har sket framgångar på detta område så finns det mycket mer att göra. I dag på Vision skall vi dryfta vad vi tycker om delbetänkandet och om vi har förslag till vad Upphandlingsutredningen bör fokusera på i sitt vidare arbete.
I eftermiddag skall jag tillsammans med min kollega på Vision Olof Ambjörn träffa Jasper Goss från PSI (ISKA). Jasper är ansvarlig på PSI för utvecklingsprojekten och vi skall dryfta hur vi kan utveckla vårt engagemang i solidaritetsarbetet. I Vision står vi mitt i en utvärderingsprocess om inriktningen av vårt projektarbete och under 2012 skall vi fatta beslut om vilka av våra nuvarande projekt vi vill fortsätta, som vi kan utveckla och vilka vi eventuellt får avsluta. Men vi måste också besluta om vi skall flytta fokus och kanske engagera oss i andra dela av världen, t.ex. i ett eller flera länder i Nordafrika – de nya demokratierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar