Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

fredag 1 oktober 2010

Europeiskt avtal om våld från tredje person

Efter möten i Liaison Forumet anordnade EU-kommissionen en liten ceremoni, där en ny europeiskt avtal om hot och våld från tredje person skulle undertecknas av facket och arbetsgivarna. Fackliga och arbetsgivarorganisationer inom bland andra sjukhus- och utbildningssektorn, lokal och regional förvaltning och handel har ingått ett avtal/guidelines om hur man förhindrar och reducerar våld från tredje person. Från facket var det bland andra EPSU som SKTF är anslutet till, ETUCE (lärarna) och UNI Europa (Unionen är med här). CEMR, de kommunala arbetsgivare, Hospeem, sjukhus arbetsgivarna – SKL är med i båda organisationerna är två av de fem arbetsgivarorganisationer på EU-nivå som skrev under på avtalet.
På fotot ses Anders Hammarbäck och generalsekreterare i EPSU Carola Fischbach-Pyttel underteckna avtalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar