Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

tisdag 12 oktober 2010

Vilken dag

Har firat min födelsedag i Genève, vad gör man inte i facket tjänst? Det blev ändå en jätte intressant och bra dag.
Först en intressant och givande första dagen av konferensen om offentliga tjänster.
Därnäst fotballskväll – Danmark emot Cypern, vi vann 2 – 0. Så matchen på en lokal pub tillsammans med svenska kollegor. Tyvärr gick det inte bra för Sverige som förlorade till Holland.
När det rör sig konferensen vet jag inte var jag skall börja och sluta – 16 intressante och tankeväckande inledningar. Det kräver kanske liten tid till reflektioner för det ger mening att berätta om dagens diskussioner. Lyssnade på Kumi Naidoo från Greenpeace och ”Global Call to Action agains Poverty”, men förre detta också anti-apartheid aktivist i Sydafrika. Otroligt spännande person och jag lovar att återkomma till hans inledning. Lyssnade också till Naoko Otobe från Casablanca Dreamers. Ja, vem är det. Har aldrig hört om dem, men kolla deras hemsida http://www.casablanca-dream.net/, väldig intressant.
Och sådan var det hela dagen, den ene intressante inledning efter den annan. En som också var intressant att lyssna på var Richard Samans, Managing Director i World Economic Forum, men också med i tanksmedjan Center for American Progress. Kolla deras hemsida http://www.americanprogress.org/.
Det är sent nu, så det blir inte mer från min hand i kväll. Bare en tankeväckande information från konferensen i dag.
Det finns fyra milliarder människor som inte har en adress – de kan inte få ett brev från en medlem av familjen eller en vän, ej heller en tidning. Och vartill skickar man röstkortet?

Från konferensen - en av flera paneldiskussioner.
Fotball blev det också till – men det är helt omöjligt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar