Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

måndag 4 oktober 2010

Global konferens om välfärdstjänsterna

I nästa vecka skall jag delta i en konferens anordnat av ISKA – ”Internationalen för Stats- och Kommunalt Anställda” som SKTF är ansluten till – i samarbete med andra globala fack. Konferensen handlar om kvaliteten i den offentlige service/välfärdstjänsterna och syftet är att hitta som det skrivas på hemsidan http://www.qpsconference.org/ ”innovative strategier” till att förbättra och utöka offentliga tjänster av hög kvalitet. Programmet för konferensen som äger rum i Genève i nästa vecka kan ses på ovannämnde hemsidan.
På konferensen skall vi diskutera en charter med rubriken ” Geneva Quality Public Services Charter” som också kan hittas på hemsidan ovanför. Det finns också en handlingsplan, som skall utgöra grunden för det globala facks gemensamma aktiviteter.
Inom SVISKA - det vill säga de svenska fackförbund som är med i ISKA - har vi diskuterat förslaget till chartern. Vi tycker det är ett gott förslag och det kan förhoppningsvis bidra till goda diskussioner på konferensen. Vi önskar att lägga till ett stycke i chartern om viktigheten av en god, korruptionsfri och transparang administration och att detta är en rätt på lika fot med andra välfärdstjänster.
Jag har idag skickat förslaget till ISKA och också försökt att lägga det på konferensen hemsida. Det som jag har skickat är följande:
We will propose an amendment to the draft text paragraph five, bullet 3 after ”…health and education,”  saying ” a good, corruption-free and transparent administration,….” and then the rest of the meaning.
We mostly focus on health, education and other welfare services and often forget the services that are premises for our possibilities to provide public/welfare services of high quality. Therefore we would like to point out the need for and the right to a good and transparent administration free of corruption.
Jag återkommer med mer information i näste vecka under konferensens gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar