Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

torsdag 14 oktober 2010

Dag 3

Nu er konferensen om kvalitative offentliga välfärdstjänster snart slut. Det har vart jätte intressant och givande att delta. Som jag skrev igår så är villkoren for offentligt anställda och kvaliteten i de offentliga välfärdstjänsterna väldig olika. Når jag sitter och lyssnar till diskussionerna så kan våra problem hemma verka ganska små och obetydlige. Men vi kan och får inte jämföra de olika problemen, gör vi det blir det farligt för därmed reducerar vi vår rätt till att förbättra villkoren hemma och byter ut denna med tacksamhet. Det är villkoren som är olika. För oss handlar det kanske om att förbättra kvaliteten i våra skolor medans det för andra handlar om att få tillgång till utbildning, att säkra att barn i det hela taget kommer i skola.
Jag lovade i förrgår att jag ville återkomma till Kumi Naidoos tal. Det var väl riskabelt . En sak är att berätta om ett tal, men en annan är att berätta om en upplevelse, det kan man inte. Och det var en speciell upplevelse att lyssna till Kumi. Hans tal var fantastiskt också för han som person är unik. Jag kan därför bara hänvisa till konferensens hemsida där hans tal är omtalat. Länken är http://www.qpsconference.org/content/kumi-naidoo-peace-principles-and-courage-fight-crisis-together.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar