Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

torsdag 21 oktober 2010

Skulle vi inte göra en skillnad?


Sitter just nu till möte med de kommunala arbetsgivarna på EU nivå och diskuterar ett såkallade ”staff working paper” från EU kommissionen om den sociala dialogens funktion och potential. I detta staff working paper pekar Kommissionen på erfarenheterna från dialogen och vilka utmaningar som finns.
När man läser Kommissionens paper ser man att vår sociala dialog inom den kommunala sektorn inte är särskilt synlig för Kommissionen och jag fruktar inte heller för våra medlemmar och kommunala arbetsgivare och politikerna. I fall vi tycker det är ett problem så föreslog jag att vi inom dialogkommittén skulle försöka att hitta områden, där gemensamma aktiviteter kunna medverka till at vi blev mera synliga och att vi gjorde en skillnad för dem som jobbar i den kommunala sektorn.
Två områden kunna medverka till detta. Det ena är arbetsmiljöområdet. Vi vet att EU Kommissionen påtänker att ändra EU:s arbetsmiljölagstiftning, ändringar som kanske kan betyda att små och lågrisk arbetsplatser undantas lagstiftningens bestämmelser, t.ex. för skyldigheten att göra riskbedömningar. Och da lång de flesta kommunala arbetsplatser är små och beroende på definitionen av lågrisk också lågrisk arbetsplatser kan konsekvenser bli att största delen av de kommunala arbetsplatserna kommer att undantas. Ett annat område är den växande rasism och främlingsfientlighet i hela Europa. Kunna vi i gemenskap – kommunala arbetsgivare och facket – genomföra en kampanj för racismfria arbetsplatser i hela Europa tror jag vi ville bli väldiga synliga och verkligen göra en skillnad.

Anders Hammarbäck, ordförande för sociala dialogkommitteen ledar mötet.

Representanten för de kommunala arbetsgivarna i Europa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar