Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

måndag 11 oktober 2010

On the road again

Så kör det på igen. Ankommet till Genève. Som jag skrev för en vecka sedan skall jag de nästa tre dagarna delta i en stor konferens om kvalitet i välfärdstjänsterna (Quality Public Services). Konferensen organiseras av flera internationella fackliga organisationer som samarbetar inom ramen av Rådet för Globala Facket (Council of Global Unions). Rådet för Globala facket bildades i Bryssel i januari 2007 och i dag är alla de globala facken med.
Rådet för Globala Facket skapades för att uppmuntra närmare samarbete mellan globala fackliga organisationer i syfte att agera mer effektivt på internationell nivå, gynna bättra förutsättningar för organisering och kollektiva förhandlingar.  Förutan ISKA – Internationalen för Stats- och Kommunalt Anställda – som SKTF är ansluten till är det bland andra också lärarnas globala fack, metallarbetarna, transport, finans och journalisterna som är med i Rådet och med till att organisera konferensen.
Denna konferens blir således inte bara ett nytt partsinlägg i diskussionen om viktigheten av den offentlig sektor från dem som jobbar i sektorn. Men nu är alle de som via skatter mm är med till att finansiera den offentliga sektor och som använder de olika offentliga tjänsterna med till att diskutera framtiden för den offentliga sektorn och det i en tid, där vi globalt ser stora nedskärningar i den offentliga sektorn och välfärdstjänsterna, försämringar av pensioner och lönesänkningar för offentligt anställda. Det tycker jag ger ett helt nytt perspektiv för diskussionen.
Konferensen börjar i morgen tisdag med inledningar och diskussioner om bland annat ”En global dagordning för välfärdstjänster av hög kvalitet”, om den ekonomiska krisen, FN:s millennium mål och mycket mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar