Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

onsdag 13 oktober 2010

Dag 2

I dag börjar vi med en inledning av en gammal kämpe – Samir Amin, ekonom från Egypten. Minns att ha läst ett par av hans böcker da jag var ung. Och det är en del år sedan så jag minns inte riktigt vad som böckerna handlade om. Om jag minns rätt så är han en av huvudmännen bag teorin om den tredje vägen för utvecklingsländerna. Alltså verken den västliga kapitalism eller kommunismen i ost, men en tredje väg. Han val väldig inne på 70 och 80-tallet. I dag är han direktör i det afrikanske kontor för Third World Forum och han är president för the World Forum for Alternatives. Blir spännande att lyssna till honom.
Senare idag har vi workshop, fyra stycken om ”Public service for all”, ”Sustainable cities”, ”People are the profit” och ”Working on the egde”. Så blir det förhoppningsvis mer tid till diskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar