Vision i världen


Vad gör Vision i Bryssel? Vad håller vi på med i de internationella organisationer som vi är anslutna till? Hur påverkar vi på de olika internationella arenor där vi finns?
Följ med på min blogg – jag ska försöka ge en inblick i hur vi jobbar internationellt och vad vi åstadkommer.

Jag kommer inte bara att referera och beskriva utan också dela med mig av mina personliga tankar och funderingar kring det som händer på den internationella arenan.

torsdag 21 oktober 2010

Filantropi kapitalism

Tisdag kväll da jag var kommet till Bryssel tittade jag TV och så jag ett program på CNBC, en amerikansk business kanal. Programmet handlade om Filantropi kapitalism som det blev kallad. Filantropi kapitalism är en särskilt variant av kapitalism, där jätte rika kapitalister som Bill Gates, Warren Edward Buffett och andra ungefär 40 personer ger stora delar av sina förmögenheter till olika fattigdomsprojekten, det kan vara i utvecklingsländer eller hemma, t.ex. i ghetton, där det finns stor fattigdom etc.
Programmet vista en del bra och intressant projekten men vista också att detta sätt för hjälp inte är helt oproblematisk och att deras hjälp ofta följs av ett förbättrat investeringsklimat för just deras företag, så man kan kalla det en sorts hjälp till självhjälp. Väldig roligt att lära om.
En av de helt stora aktörerna är Robin Hood Foundation – kolla deras hemsida http://www.robinhood.org/home.aspx.
Det var faktisk ett jätte intressant program – tur att jag vid ett tillfälle zappade mellan kanalerna på en kväll, där jag inte hade bättra att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar